Luc Ponet

Luc Ponet is organist-titularis van de basiliek in Tongeren, organist-in-residentie van de landcommanderij Alden Biesen – het Europees cultuur- en congrescentrum van de Vlaamse gemeenschap in Bilzen – en stadsorganist van Leuven. Hij combineert dit met een internationale carrière als concertorganist en als gastprofessor (Leuven University College of Arts – campus Lemmens).

Als solist treedt hij op tijdens festivals in Europa, Rusland, de Verenigde Staten, Mexico, Zuid-Amerika, Japan en op de Filippijnen. Hij vormt duo’s met gerenommeerde musici als Manu Mellaerts (trompet, solist Nationale Opera ‘de Muntschouwburg’ in Brussel), Guido Segers (trompet, solist Münchener Philharmoniker), Raphael Leone (dwarsfluit/piccolo, Wiener Symphoniker), Jean-Pierre Van Hees (doedelzak/musette, Leuven), Alexander Ponet (percussie, Zürich) en is lid van ensembles met een diverse, vaak erg originele bezetting zoals The G-Brass Project, met de trompettisten Manu Mellaerts (B), Jose Chafer Mompo (E) en Slawek Cichor (P), The Flemish Baroque Trio met sopraan Ilse Eerens en trompettist Manu Mellaerts, en The Moondog Company, met percussionist Alexander Ponet (CH), saxofonist Maarten Vergauwen (B) en contrabassist Gabriele Basilico (D). Net omwille van zijn uitgebreide ervaring in ensemble- en orkestspel is hij tevens de vaste organist van ‘De Munt/La Monnaie’, de nationale opera in Brussel.

Luc Ponet studeerde achtereenvolgens aan het Lemmensinstituut in Leuven en aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Wenen. Als onderzoeker is hij verbonden aan de Universiteit van Leuven, waar hij een doctoraat (PhD) voorbereidt over het Tongers Orgelmanuscript (1626) en de organistenpraktijk in het prinsbisdom Luik in de eerste helft van de 17de eeuw.

Sedert 2012 is Luc Ponet artistiek leider van de Bach Academie Alden Biesen, koor en barokorkest gespecialiseerd in historisch geïnformeerde en geïnspireerde uitvoeringen van muziek uit de 17de en de 18de eeuw. In 2020 werd hij aangezocht als artistiek directeur van het Intra Muros Festival for Early Music – Alden Biesen Castle.

Al sinds zijn eerste solo-CD’s – “The Organs of the Lemmensinstitute in Leuven” (René Gailly, 1995) en “The Flemish Organ Heritage Volume 1, Ancion-orgel 1644-46 in de Begijnhofkerk in Sint-Truiden” (Naxos, 1997) – krijgen de opnames van Luc Ponet lovende recensies. Voor die opnames is hij steeds op zoek naar nog onbekend repertoire of naar manuscripten, die hij dan uitvoert op de meest geschikte, mooiste historische orgels in het voormalige graafschap Loon, in het prinsbisdom Luik of in Leuven. Zo realiseerde hij recent voor het CD- label Et’cetera drie CD’s die de Luikse organistenpraktijk en daarmee ook de achtergrond van de Frans-klassieke orgelliteratuur illustreren. Zijn opname van de Goldbergvariaties van J.S. Bach op het orgel van de landcommanderij Alden Biesen staat wereldwijd aangeschreven als één van de meest authentieke interpretaties op orgel.

“Luc Ponet is an excellent performer who explores the possibilities of the respective instruments for an authentic interpretation of the selected pieces.” (MusicWeb International, 2019). “… stijlvol spel en stijlvolle registraties …” (Luister, 2018). “Les enregistrements de Luc Ponet sont les fruits d’un long travail de recherche…; il sait rendre intéressantes les pièces anonymes, parfois des miniatures, et mettre en valeur le riche patrimoine organistique de la région.” (Diapason Magazine, 2019).